GPS Challenge er et medrivende og udviklende GPS spil til læring, udvikling og underholdning.
I spillet kombineres kommunikation og konkurrence med en række krævende logiske og sproglige opgaver samt fysisk aktivitet.
Denne kombination er et perfekt fundament til en sjov og engagerende øvelse. Samlet bliver øvelsen et godt udgangpunkt for en lærerig diskussion omkring kommunikation, motivation, samarbejde, rollefordeling mv. Derudover er det nemt at linke oplevelsen og diskussionen til hverdagen på jobbet, som også er præget af lignende udfordringer.
Spillet
Spillet spilles af en gruppe, som bliver inddelt i hold af 4. For hvert hold er to indenfor i kontrol centeret med en laptop og to er udenfor og er tracket af en mobilapp eller tracker.
Målet med spillet
Spillets mål er at score flest point indenfor en given tidsramme. Holdene scorer point ved at løse opgaver og finde poster.
Poster
Posterne er virtuelle og er kun synlige på kontrolcenterets computer (og storskærmen). Det vil sige, at agenterne er afhængige at tydelig kommunikation from deres holdkammerater indenfor.
Live Tracking
Agenterne trackes, så de er synlige på kortet i kontrolcenteret. Systemet registrerer, når agenterne kommer til posterne, hvorved opgavene kan afleveres og nye frigives.
Opgaveløsning
Informationen til opgaverne er delt mellem kontrolcenteret og agenterne. Det stiller yderligere krav til klar kommunikation og rollefordeling. Hvem har beslutningskompetencen, når tiden rinder ud, og der skal prioriteres mellem opgaver og næste post?
Kommunikation
Holdet kommunikerer via mobiltelefoner. Dvs. der er kun verbal kommunikation til rådighed, hviket gør løsning af visuelle opgaver endnu sværere.
To halvlege
GPS Challenge bliver spillet over to halvlege, så deltagerne har mulighed for at prøve forskellige roller, og der er mulighed for optimering undervejs. Typisk bruges pausen på at arbejde med optimering af kommunikation, beslutninger, strategi og en tydligere definition af rollerne på holdet.